Echa Jubileuszu (FILM) | strona główna | Św. Mikołaj w ZSS w Brzegu |
Program Pomocy Żywnościowej FEAD 2014 - Krok po kroku (AKTUALIZACJA)
Zapraszamy do zapoznania się z instrukcją przystąpienia do programu pomocowego.
INSTRUKCJA – SZKOLENIE INTERNETOWE dla Parafii/ Placówek chcących przystąpić do
PROGRAMU OPERACYJNEGO POMOC ŻYWNOŚCIOWA FEAD 2014
Wyłącznie do użytu wewnętrznego
Pobierz ulotkę informacyjną dla odbiorców programu
Pobierz plakat inormacyjny dla odbiorców programu
Część I - SKIEROWANIE
Należy ogłosić w swojej Parafii/ Placówce np. podczas ogłoszeń parafialnych w niedzielę, że Caritas Archidiecezji Wrocławskiej przystąpił do programu FEAD 2014 i będzie dystrybuowana pomoc żywnościowa, Z pomocy będą mogły korzystać jedynie osoby które otrzymają z Ośrodków Pomocy Społecznej (GOPS, MOPS, GMOPS) specjalne skierowanie pt:
„Skierowanie do otrzymania pomocy żywnościowej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa wspófinansowanego z Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym” (FEAD) - (załącznik nr 4 do wytycznych - wypełniany przez OPS)
Pobierz wzór skierowania (Wydają je Ośrodki Pomcy Społecznej)
Proponowana treść informacji do ogłoszeń duszpasterskich:
Caritas Archidiecezji Wrocławskiej oraz nasz Parafialny Zespół Caritas będą rozprowadzać paczki w ramach Programu Pomocy Żywnościowej. Z tej formy pomocy mogą skorzystać wszystkie osoby, których dochody nie przekraczają 813 zł -osoby samotne, lub 684 zł na osobę w rodzinie. Aby otrzymać paczkę żywnościową trzeba uzyskać z Ośrodka Pomocy Społecznej odpowiednie skierowanie. (więcej informacji na stronie www.wroclaw.caritas.pl).
Osoby ubiegające się o pomoc powinny zwrócić się do Parafii/ Placówki z takim skierowaniem. Dopiero takie skierowanie upoważnia dopisanie osoby (rodziny) na listę.
Tylko takie dokuenty upoważniaja parafię/placówkę do wydawania pomocy żywnościowej z Programu FEAD.
Dokument ten musi zostać zatrzymany i zarchiwizowany w naszej placówce/parafii, tak by osoba nie mogła posłużyć się nim w innym miejscu. Nam jest ten dokument potrzebyny w razie kontrolii. Trzeba go archiwizować przez 10 lat.
Parafia / Placówka przyjmuje zgłoszenia osób ze skierowaniami do 15 grudnia 2014r.
Jeżeli Parafia/ Placówka udzielała pomocy w trakcie trwania poprzedniego programu PEAD osobom bezdomnym z terenu sobie podległego, dolicza takie osoby do listy osób potrzebujących.
UWAGA:
Osoby bezdomne posiadające zaświadczenie o swojej bezdomności, nie potrzebują skierowania z OPS-u tylko samodzielnie wypełniają druk skierowania:
Pobierz druk dla osoby bezdomnej
Część II - WNIOSEK
Liczbę osób ze skierowaniami oraz liczbę osób bezdomnych sumujemy i wpisujemy w odpowiednie miejsce na wniosku do Caritas Archidiecezji Wrocławskiej o przystąpieniu do Programu FEAD 2014.
Wniosek należy czytelnie wypełnić i przesłać na nasz adres:
Caritas Archidiecezji Wrocławskiej ul. Katedralna 7, 50-328 Wrocław
Pobierz wniosek o przystapienie do programu FEAD
Część III - UMOWA
Po otrzymaniu wniosku przez diecezjalnego koordynatora Programu FEAD 2014, zostanie sporządzona umowa o współpracy w programie FEAD 2014 między CAW a Parafią/ Placówką. Następnie umowa zostanie odesłana do podpisania i opieczętowania przez Księdza Proboszcza/dyrektora, kierownika Placówki. Jeden z egzemplarzy umowy należy odesłać na adres: Caritas Archidiecezji Wrocławskiej ul. Katedralna 7, 50-328 Wrocław, ewentualnie dostarczyć osobiści w dniu odbioru żywności z magazynu.
Część IV – ODBIÓR ŻYWNOŚCI
Po podpisaniu umowy diecezjalny koordynator Programu FEAD 2014 skontaktuje się z Parafią/Placówką telefonicznie i powiadomi o terminie odbioru żywności z magazynu oraz jej ilości dla Parafii/ Placówki.
PRZEKAZYWANIE żywności odbędzie w dniach: 18-20 grudnia, 22-23 grudnia, oraz 29-31 grudnia.
Magazyn CAW mieści się przy pl. Katedralny 1, 50-329 Wrocław ( za aulą PWT).
Odbioru żywności dokonuje ks. Proboszcz/dyrektor, kierownik Placówki lub osoba upoważniona przez niego do podpisywania dokumentów (wpisana wcześniej, we wniosku).
W trakcie przekazywania żywności należy mieć przy sobie pieczęć, w celu potwierdzenia jej odbioru na dokumencie magazynowym typu WZ.
W magazynie będzie do pobrania plakat Programu FEAD, który należy umieścić w miejscu wydawania żywności w swojej Parafii/ Placówce.
Część V- WYDAWANIE ŻYWNOŚCI
Parafia/ Placówka jest zobowiązana wydać żywność ze swoich magazynów do dnia 19 stycznia 2015
Na każdą osobę przypada co najmniej 1 paczka żywnościowa tzw. „koszyk”, na który składa się 5 artykułów żywnościowych w następującej ilości:
• makaron świderki - 3 opakowania jednostkowe
• mielonka wieprzowa - 2 opakowania jednostkowe
• cukier biały - 2 opakowania jednostkowe
• olej rzepakowy - 1 opakowanie jednostkowe
• mleko UHT - 2 opakowania jednostkowe
CAW będzie przekazywał Parafiom/ Placówkom trzy koszyki na 1 osobę tzn. że jeżeli Parafia/ Placówka zgłosiła np. 100 osób potrzebujących otrzyma następującą ilość artykułów:
• makaron świderki - 900 opakowań jednostkowych
• mielonka wieprzowa - 600 opakowań jednostkowych
• cukier biały - 600 opakowań jednostkowych
• olej rzepakowy - 300 opakowań jednostkowych
• mleko UHT - 600 opakowań jednostkowych
CAW będzie przekazywała Parafiom/ Placówkom trzy koszyki na 1 osobę i po tyle należy wydawać.
UWAGA: Jeżeli do Parafii/ Placówki zgłoszą się osoby ze skierowaniami wystawionymi przez OPS kwalifikującymi do Programu FAED 2014 ( osoby spóźnione, które zgłoszą po 15 grudnia, gdy Parafia/ Placówka wysłał już wniosek do CAW z ustaloną liczbą potrzebujących i żywność została przekazana zgodnie z wnioskiem) należy osoby takie, dopisać do swoich list osób w Parafiach/Placówkach i wydać paczki żywnościowe. W powyższym przypadku Parafie/ Placówki będąc w posiadaniu żywności równej trzem koszykom na 1 osobę wg. wniosku, są zobowiązane tak wydawać i gospodarować, aby każda osoba otrzymała co najmniej 1 koszyk żywnościowy- jest to minimalna granica pomocy Programu FEAD 2014..
Uwaga: zmiany wynikłe ze wskazanej sytuacji należy ująć w sprawozdaniu (ilość osób-ilość paczek).
Część VI –DOKUMENTOWANIE PROCESU WYDAWANIA ŻYWNOŚCI (AKTUALIZACJA):
Wydawanie żywności w Parafii/Placówce dokumentujemy na poniższych drukach, które zostają w dokumentacji Programu Pomocy Żywnościowej FEAD 2014 w Parafii/ Placówce.
Każdy odbiorca żywności musi wypełnić poniższe oświadczenie:
Zaleca się by przedstawiciel Parafialnego Zespołu Caritas pozyskał z Ośrodka Pomocy Społecznej, Urzędu miasta/gminy itp., ulotki o formach pomocy i aktywizacji społecznej czy zawodowej oferowanej dla osób ubogich. Szczególnie ważne by były wśród nich programy finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Te ulotki powinny być rozdawane wśród odbiorców paczek. W punkcie wydawania powinny być też widoczne informacje o innych wydarzeniach integrujących społeczność (jasełka, kolędowanie i inne) Prosimy by takie ulotki załączyć do sprawozdania po zakończeniu akacji.
Część VII – SPRAWOZDANIE-ROZLICZENIE Z CAW (AKTUALIZACJA)
Rozliczenie – sprawozdanie do CAW do 26 stycznia 2015
Pobierz dokument zestawienia osób i działań towarzyszących
Dane zbierane w sprawozdaniu w rubrykach „działania towarzyszące”, zostały wprowadzone w celu spełnienia wymogów tzw. działań towarzyszących, których organizację nakłada na CAW oraz Parafie/ Placówki regulamin nowego programu Pomoc Żywnościowa FEAD 2014-2020. Na wskazane działania, ich organizację nie otrzymamy środków finansowych, dlatego CAW postanowił, aby wpisywać wydarzenia które mają miejsce w Parafiach/ Placówkach i w ten sposób zaspokoić wymóg sprawozdawczości programu.
Zapoznaj się z wytycznymi programu
Część VIII -UWAGI OGÓLNE
W tym miejscu zamieszczamy cały projekt programu do wglądu i zapoznania się z nim. We wniosku składanym do Caritas Parafie/ Placówki poświadczają, że zapoznały się projektem Programu Operacyjnego Pomocy Żywnościowej 2014-2020 i wszelkimi zobowiązaniami wynikającymi z tego tytułu.
Wysokość kar:
II. do cz. B. VIII pkt 3 ppkt 2 i pkt 4 ppkt 2:
Kwota 5% kosztu zakupu artykułów spożywczych podlegająca odzyskaniu będzie
wyliczana od kosztu zakupu artykułów przekazanych niezgodnie z przeznaczeniem.
Na przykład, jeżeli w wyniku kontroli stwierdzono, że organizacja wydała osobom
nieuprawnionym żywność o wartości 100,00 PLN, kwota do odzyskania będzie
wynosić 105,00 PLN plus odsetki.
Caritas Archidiecezji Wrocławskiej apeluje do podjęcia trudu realizacji programu Pomoc Żywnościowa FEAD, zwłaszcza do Parafii/ Placówek, które uczestniczyły w wieloletnim projekcie Pomocy Unii Europejskiej PEAD, mających doświadczenie, zasoby osobowe i zaplecze magazynowe, z którymi owocnie współpracowała pomagając 17 tyś. naszych najuboższych diecezjan. CAW ma do rozdysponowania w grudniu 75 ton żywności, którą chciałaby przekazać potrzebującym jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia, liczymy na współpracę w realizacji tego zadania.